
Patru motive pentru care să alegi procedura ordonanței de plată dacă trebuie să recuperezi o datorie
January 31, 2024
Cerere de valoare redusă vs. Ordonanță de plată – asemănări, deosebiri, când și cum să le folosim?
January 31, 2024Cei care vor să mai facă afaceri cu tine, mai devreme sau mai târziu, îți vor achita de bună-voie ceea ce îți datorează
În general, în contextul unei afaceri, atunci când vine vorba de încasarea banilor care ni se datorează, ne așteptăm să se întâmple unul din următoarele trei posibile scenarii:
1. Emitem factura pentru ceea ce ni se datorează, o transmitem clientului nostru și acesta ne plătește datoria la scadență (situația ideală, pe bună dreptare).
2. Emitem factura pentru ceea ce ni se datorează, o transmitem clientului nostru, însă acesta nu ne plătește datoria la scadență, așa că ne contactăm avocatul și acționăm în judecată clientul rău-platnic. Dacă acesta nu plătește pe parcursul procesului, în cazul în care instanța ne dă câștig de cauză, mergem cu hotărârea definitivă la un executor judecătoresc și demarăm executarea silită a clientului respectiv pentru a ne recupera datoria.
3. Emitem factura pentru ceea ce ni se datorează, o transmitem clientului nostru, însă acesta nu ne plătește datoria la scadență iar noi, descurajați de cheltuielile, efortul și deranjul psihic pe care îl poate presupune o acțiune la instanța de judecată, lăsăm clientul rău-platnic să scape cu banii noștri în buzunar, jurându-ne însă că nu vom mai lucra niciodată cu clientul respectiv, sau dacă o vom mai face, vom accepta să o facem doar cu plata facturilor în avans.
Nu sunt mulți antreprenorii care văd și o a patra variantă de recuperare a unei datorii de la un client, anume:
4. Soluționarea diferendului în mod direct cu clientul, extra-judiciar și amiabil
Desfășurarea acțiunii într-un asemenea scenariu ar fi următoarea:
Emitem factura pentru ceea ce ni se datorează, o transmitem clientului nostru, însă acesta nu ne plătește datoria la scadență, așa că îi înaintăm o adresă scrisă, denumită ”notificare” sau ”somație”, prin care îi reamintim faptul că ne datorează bani și îi punem în vedere să ne achite datoria pe care o are într-un termen pe care i-l fixăm noi. De asemenea, îl înștiințăm cu privire la faptul că aceasta reprezintă ultima șansă de soluționare amiabilă a problemei pe care o are cu noi, astfel încât, dacă nu ne achită datoria în termenul indicat, urmează să îl acționăm în judecată, cu toate consecințele nefavorabile pentru el pe care le implică un asemenea demers din partea noastră.
Există mai multe alternative de soluționare amiabilă, extra-judiciară a unui litigiu, indiferent dacă acesta are ca obiect recuperarea unei datorii sau nu. Există modalități de soluționare care implică intervenția unui terț imparțial, neutru sau nu, cum ar fi arbitrajul sau medierea ori altele asemenea.
”Sfântul Graal” însă în materie de rezolvare litigii este reprezentat de soluționarea acestora în mod amiabil, în afara instanței, direct de către părțile litigiului, fără intervenția vreunui arbitru, mediator sau judecător. Această alternativă de soluționare a litigiilor, mai ales atunci când privește recuperarea unor datorii comerciale între doi parteneri de afaceri, are un potențial de a se întâmpla mult mai mare decât ne-am aștepta.
Totul depinde de cât de mult își mai doresc cei doi să facă afaceri împreună și pe viitor. Dacă cel care îți datorează bani este un client bun, vechi, care o dată se află într-o pasă mai proastă din punct de vedere financiar, este posibil să îl aștepți pur și simplu să îți plătească, fără să mai faci niciun demers. Dacă totuși îi trimiți o notificare, o vei face eventual doar pentru ca atunci când clientul respectiv deblochează plățile, să te ia și pe tine în calcul cu prioritate la plată, să nu creadă cumva că tu o duci prea bine și că banii te dau afară din firmă, astfel încât, l-ai mai putea aștepta mai mult spre deosebire de alți furnizori.
La fel vei proceda dacă clientul care nu ți-a achitat datoria la scadență este un client-cheie pentru afacerea ta.
Altă situație în care soluționarea directă, amiabilă între părți este posibilă este cea în care, chiar dacă nu mai vrea neapărat să facă afaceri cu tine pe viitor, clientul și-ar risca reputația și imaginea pe piață dacă l-ai acționa în judecată, astfel încât, este mult mai ieftin și mai avantajos pentru el să îți achite de bună-voie ceea ce îți datorează.
Există situații în care legea obligă la încercarea de a soluționa amiabil, extra-judiciar o problemă, înainte de a sesiza instanța de judecată. De exemplu, așa se întâmplă în materia contenciosului administrativ – atunci când ne simțim vătămați în drepturile noastre de un act emis de către o autoritate publică, înainte de a cere în instanță anularea respectivului act, suntem obligați să îi cerem anularea autorității emitente.
În materie de recuperare datorii, până acum nouă ani când a intrat în vigoare actualul Cod de Procedură Civilă, vechea legislație prevedea că, în litigiile comerciale care au ca obiect sume de bani, nu se poate acționa în judecată înainte ca părțile să încerce concilierea directă între ele, aceasta însemnând o negociere prin care părțile să stabilească ele însele, fără intervenția nimănui (arbitru sau mediator) condițiile stingerii litigiului apărut între ele. Actualmente, în procedura cererii de emitere a ordonanței de plată, este obligatorie transmiterea unei somații rău-platnicului, înaintea acționării în judecată, sub sancțiunea respingerii acțiunii.
Obligatorie sau nu conform legii, este recomandată încercarea de soluționare amiabilă și extra-judiciară a litigiului reprezentat de recuperarea unei datorii, mai ales dacă este vorba despre o creanță comercială. În acest sens, îți punem la dispoziție platforma Formular Digital, cu ajutorul căreia îți poți valorifica drepturile cu ușurință, prin generarea de notificări, somații de plată și a altor formulare necesare în recuperarea datoriilor sau în alte proceduri.